شهادت امام موسی کاظم,امام موسی کاظم,سالروز شهادت امام موسی کاظم

 

 آیکن دانلود

 

کلیپ شهادت امام موسی بن جعفر کاظم (ع)

آیکن دانلود

بیست و پنجم رجب سالروز شهادت امام موسی کاظم(علیه السلام)، امام هفتم شیعیان جهان در سال 183 هجری است.

درباره حبس امام موسی (ع) به دست هارون الرشید شیخ مفید در ارشاد روایت می كند كه علت گرفتاری و زندانی شدن امام، یحیی بن خالد بن بر مك بوده است زیرا هارون فرزند خود امین را به یكی از مقربان خود به امام جعفربن محمد ابن اشعث كه مدتی هم والی خراسان بوده است سپرده بود و یحیی بن خالد بیم آن را داشت كه اگر خلافت به امین برسد جعفربن محمد را همه كاره دستگاه خلافت سازد و یحیی و بر مكیان از مقام خود بیفتند.

 جعفر بن محمد بن اشعث شیعه بود و قایل به امامت موسی (ع) و یحیی این معنی را به هارون اعلام می داشت. سرانجام یحیی پسر برادر امام را به نام علی بن اسماعیل بن جعفر از مدینه خواست تا به وسیله او از امام و جعفر نزد هارون بدگویی كند. گویند امام هنگام حركت علی بن اسماعیل از مدینه او را احضار كرد و از او خواست كه از این سفر منصرف شود. و اگر ناچار می خواهد برود از او سعایت نكند. علی قبول نكرد و نزد یحیی رفت و بوسیله او پیش هارون بار یافت و گفت از شرق و غرب ممالك اسلامی مال به او می دهند تا آنجا كه ملكی را توانست به هزار دینار بخرد. هارون در آن سال به حج رفت و در مدینه امام و جمعی از اشراف به استقبال او رفتند. اما هارون در قبر حضرت رسول (ص) گفت یا رسول الله از تو پوزش می خواهم كه می خواهم موسی بن جعفر را به زندان افكنم زیرا او می خواهد امت ترا برهم زند و خونشان بریزد. آنگاه دستور داد تا امام را از مسجد بیرون بردند و او را پوشیده به بصره نزدوالی آن عیسی بن جعفربن منصور بردند.

عیسی پس از مدتی نامه ای به هارون نوشت وگفت كه موسی بن جعفر در زندان جز عبادت ونماز كاری ندارد یا كسی بفرست كه او را تحویل بگیرد یا من او را آزاد خواهم كرد. هارون امام را به بغداد آورد و به فضل بن ربیع سپرد و پس از مدتی از او خواست كه امام را آزاری برساند اما فضل نپذیرفت و هارون او را به فضل بن یحیی بن خالد برمكی سپرد. چون امام در خانه فضل نیز به نماز و روزه و قرائت قرآن اشتغال داشت فضل بر او تنگ نگرفت و هارون از شنیدن این خبر در خشم شد و آخر الامر یحیی امام را به سندی بن شاهك سپرد و سندی آن حضرت را در زندان مسموم كرد و چون آن حضرت از سم وفات یافت سندی جسد آن حضرت را به فقها و اعیان بغداد نشان داد كه ببیند در بدن او اثر زخم یا خفگی نیست. بعد او را در باب التبن در موضعی به نام مقابر قریش دفن كردند. تاریخ وفات آن حضرت را جمعه هفتم صفر یا پنجم یا بیست و پنجم رجب سال 183 ق در 55 سالگی گفته اند.

 * امام كاظم ‏علیه السلام: أبلِغ خَیراً و قُل خَیراً ولا تَكُن أمُّعَةً؛

خیر برسان و سخن نیك بگو و سست رأى و فرمان‏برِ هر كس مباش.

 * امام كاظم ‏علیه السلام: المُصیبَةُ لِلصّابِرِ واحِدَةٌ و لِلجازِعِ اثنَتانِ؛

مصیبت براى شكیبا یكى است و براى ناشكیبا دوتا.

 * امام كاظم‏ علیه السلام: الصَّبرُ عَلَى العافِیَةِ أعظَمُ مِنَ الصَّبرِ عَلَى البَلاءِ؛

شكیبایى در عافیت بزرگ‏تر است از شكیبایى در بلا.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 7:47 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |

حسن بن علی(ع) امام دوم شیعیان در نیمه رمضان سال سوم هجرت در مدینه متولد شد. وی شبیه ترین مردم به جد بزرگوارش بود. نامگذاری وی توسط رسول خدا(ص) انجام شد. کنیه اش ابومحمد و مهم ترین لقبش سبط اکبر است. رسول اکرم(ص) دلبستگی شدید و محبت سرشاری نسبت به او و برادرش داشت.

مکارم و پسندیدگی رفتاری او زبانزد همگان بوده است. دشمنان سرسخت او مانند مروان بن حکم از بردباری و خردورزی او شگفت زده بودند.۱ با آنکه هنگام رحلت رسول الله(ص) هفت ساله بود، چند روایتی که از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده است در منابع استوار و کتاب های مرجع و حدیث و فقه و سنن آمده است و آنها را پذیرفته و مورد عمل قرار داده اند. دعایی که در قنوت نماز رسول خدا(ص) به نوه خود آموزش داده بود، در مراجع بسیار کهن ثبت شده است و هم اینک در مسجدالحرام و مسجدالنبی در قنوت نماز وتر و قنوت نماز تراویح تلاوت می شود.۲ (متن دعا در ص ۱۹۸ کتاب امام حسن(ع) است.) همچنین روایت هایی از امام حسن(ع) نقل شده که اهل سنت طبق آن حکم و فتوا می دهند. سخنان کوتاه و حکمت آمیز و آمیزه های دل انگیز از امام(ع) در متون عرفانی و آثار صوفیانه است. آیات و احادیث بی شماری درباره این دو بزرگوار وجود دارد و نشان دهنده این است که آنان ترسیم کننده خطوط اسلام هستند و بقای اسلام به وجود این دو بزرگوار بستگی دارد.

استدعای پیامبر(ص) از پیشگاه خداوند که حسن و دوستداران او را دوست بدارد در حد تواتر نقل شده است.۳ حدیث معروف حسن و حسین(ع) دو سرور جوانان اهل بهشت اند، در حد تواتر در منابع حدیث اسلامی نقل شده است.۴ مکارم اخلاقی و زهد و پارسایی و عبادت و شیوه های انسانی امام حسن(ع) کم و بیش در کتب اخلاقی و عرفانی تالیف شده، آمده است.۵ بین ۱۵ تا ۲۵ بار حج انجام داده است که بیشتر آنان را با پای پیاده و گاهی برهنه طی کرده است.۶ ارزش والای اجتماعی اش چنان بود که چون از مرکب خود پایین آمده و پیاده راه می پیمود، همه مسافران کاروان به پاس او پیاده می شدند و امام(ع) به خاطر اینکه مردم اذیت نشوند، راه خود را به طرف مکه از بیراهه طی می کرد تا آنان آسوده و سوار بر مرکب خود حرکت کنند. زبیر بن بکار نوشته است پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛ «من هیبت و سروری خود را به این پسرم ارزانی داشته ام.»۸ ادب برخورد و بزرگ منشی و رعایت آداب معاشرت امام حسن(ع) زبانزد همگان بود. مردی از راه رسید و کنار امام حسن(ع) نشست. امام(ع) به او فرمود؛ برادرجان پیش از آمدن تو قصد برخاستن و رفتن داشتم، اینک تو آمده یی و کنار من نشسته یی. آیا اجازه می فرمایی که برخیزم؟۹امام(ع) چنان بخشنده یی بود که به نوشته بسیاری از مآخذ کهن و میانی دوبار همه دارایی خود را در راه خدا انفاق کرد و سه بار دیگر نیمی از اموال خود را صدقه داد.

سالروز مجروح شدن امام حسن مجتبی (علیه السلام) به دستجراح بن سنان

در این روز جراح بن سنان اسدى ملعون در ساباط مدائن با استفاده از تاریکى شب خنجر یا تیغى مسموم را به ران مبارک امام حسن مجتبى (علیه السلام ) زد که تا استخوان شکافت . آن حضرت از شدت درد دست در گردن او افکند و هر دو به زمین افتادند. دوستان حضرت آن ملعون را کشتند و امام (علیه السلام ) را به خانه والى مدائن ، سعد بن مسعود (عموى مختار) بردند. سعد جراحى آورد و جراحت آن حضرت را مداوا نمود

امام حسن مجتبی (علیه السلام):
«بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیکَ باطِلاً کَثیرًا.»
بین حق و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشم ات بینى حق است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى.


تاريخ : دو شنبه 21 ارديبهشت 1394برچسب:, | 13:25 | نويسنده : |

حسن بن علی(ع) امام دوم شیعیان در نیمه رمضان سال سوم هجرت در مدینه متولد شد. وی شبیه ترین مردم به جد بزرگوارش بود. نامگذاری وی توسط رسول خدا(ص) انجام شد. کنیه اش ابومحمد و مهم ترین لقبش سبط اکبر است. رسول اکرم(ص) دلبستگی شدید و محبت سرشاری نسبت به او و برادرش داشت.

مکارم و پسندیدگی رفتاری او زبانزد همگان بوده است. دشمنان سرسخت او مانند مروان بن حکم از بردباری و خردورزی او شگفت زده بودند.۱ با آنکه هنگام رحلت رسول الله(ص) هفت ساله بود، چند روایتی که از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده است در منابع استوار و کتاب های مرجع و حدیث و فقه و سنن آمده است و آنها را پذیرفته و مورد عمل قرار داده اند. دعایی که در قنوت نماز رسول خدا(ص) به نوه خود آموزش داده بود، در مراجع بسیار کهن ثبت شده است و هم اینک در مسجدالحرام و مسجدالنبی در قنوت نماز وتر و قنوت نماز تراویح تلاوت می شود.۲ (متن دعا در ص ۱۹۸ کتاب امام حسن(ع) است.) همچنین روایت هایی از امام حسن(ع) نقل شده که اهل سنت طبق آن حکم و فتوا می دهند. سخنان کوتاه و حکمت آمیز و آمیزه های دل انگیز از امام(ع) در متون عرفانی و آثار صوفیانه است. آیات و احادیث بی شماری درباره این دو بزرگوار وجود دارد و نشان دهنده این است که آنان ترسیم کننده خطوط اسلام هستند و بقای اسلام به وجود این دو بزرگوار بستگی دارد.

استدعای پیامبر(ص) از پیشگاه خداوند که حسن و دوستداران او را دوست بدارد در حد تواتر نقل شده است.۳ حدیث معروف حسن و حسین(ع) دو سرور جوانان اهل بهشت اند، در حد تواتر در منابع حدیث اسلامی نقل شده است.۴ مکارم اخلاقی و زهد و پارسایی و عبادت و شیوه های انسانی امام حسن(ع) کم و بیش در کتب اخلاقی و عرفانی تالیف شده، آمده است.۵ بین ۱۵ تا ۲۵ بار حج انجام داده است که بیشتر آنان را با پای پیاده و گاهی برهنه طی کرده است.۶ ارزش والای اجتماعی اش چنان بود که چون از مرکب خود پایین آمده و پیاده راه می پیمود، همه مسافران کاروان به پاس او پیاده می شدند و امام(ع) به خاطر اینکه مردم اذیت نشوند، راه خود را به طرف مکه از بیراهه طی می کرد تا آنان آسوده و سوار بر مرکب خود حرکت کنند. زبیر بن بکار نوشته است پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛ «من هیبت و سروری خود را به این پسرم ارزانی داشته ام.»۸ ادب برخورد و بزرگ منشی و رعایت آداب معاشرت امام حسن(ع) زبانزد همگان بود. مردی از راه رسید و کنار امام حسن(ع) نشست. امام(ع) به او فرمود؛ برادرجان پیش از آمدن تو قصد برخاستن و رفتن داشتم، اینک تو آمده یی و کنار من نشسته یی. آیا اجازه می فرمایی که برخیزم؟۹امام(ع) چنان بخشنده یی بود که به نوشته بسیاری از مآخذ کهن و میانی دوبار همه دارایی خود را در راه خدا انفاق کرد و سه بار دیگر نیمی از اموال خود را صدقه داد.

سالروز مجروح شدن امام حسن مجتبی (علیه السلام) به دست جراح بن سنان 

در این روز جراح بن سنان اسدى ملعون در ساباط مدائن با استفاده از تاریکى شب خنجر یا تیغى مسموم را به ران مبارک امام حسن مجتبى (علیه السلام ) زد که تا استخوان شکافت . آن حضرت از شدت درد دست در گردن او افکند و هر دو به زمین افتادند. دوستان حضرت آن ملعون را کشتند و امام (علیه السلام ) را به خانه والى مدائن ، سعد بن مسعود (عموى مختار) بردند. سعد جراحى آورد و جراحت آن حضرت را مداوا نمود

 

امام حسن مجتبی (علیه السلام):
«بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیکَ باطِلاً کَثیرًا.»
بین حق و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشم ات بینى حق است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى.


تاريخ : دو شنبه 21 ارديبهشت 1394برچسب:, | 13:25 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |