
سردار حسین همدانی در دوران دفاع مقدس و در ایام پیش از شهادت
صبح یک شنبه پیکر سردار شهید حسین همدانی در تهران تشییع می شود

سردار شهید همدانی در کنار شهید سپهبد صیاد شیرازی

سردار همدانی در دوران فرماندهی لشکر 16 قدس استان گیلان

آخرین حضورهای سردار همدانی در جلسه انتقال تجارب دفاع مقدس؛ دانشگاه امام حسین

محل شهادت سردار همدانی در نزدیکی حلب

حضور سردار دکتر محسن رضایی در منزل شهید همدانی برای همدردی و تسلیت

سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه در راه منزل شهید همدانی برای عرض تسلیت
اشاره
در فرهنگ مسلمانان، بعضی روزها به دلیل برکت و خیری که در آنهاست، عید نامیده شده است. یکی ازاین روزهای والامقام، روز عید غدیر خم، یعنی هیجدهم ذیحجه است که از سوی رسول گرامی اسلام، برترین عید امت لقب گرفته است. حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز در حدیثی، غدیر خم را اتمام حجت خداوند با مسلمانان می داند تا در برگزیدن جانشین رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به انحراف نیفتند.
معنای غدیر
غدیردرلغت به معنای آبگیر است؛ گودالی در بیابان که آب باران در آن گرد آید. در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، محلی است به نام «جُحفه» که در زمان رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، کاروانیان حج گذار در آنجا از هم جدا می شدند و به طرف دیار خود می رفتند. در این محل، غدیر خم جای دارد. علت نام گذاری این غدیر به خم، آن است که آبگیر آنجا به شکل خُمِ رنگرزان بوده و برخی قبایل صحرایی، گاه جامه های رنگ کرده خود را در این آبگیر می شسته اند.
خلاصه واقعه غدیر خم
در سال دهم هجرت، رسول خدا صلی الله علیه و آله به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد. به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی علیه السلام را به جانشینی خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست». البته جانشینی علی علیه السلام سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، به اطلاع عموم رسید.
غدیر؛ تداوم خط نبوت
واقعه غدیر خم که در آخرین سال زندگی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله رخ داد و در آن علی علیه السلام به جانشینی آن حضرت صلی الله علیه و آله برگزیده شد، حادثه ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یک سرزمین نیست؛ یک تفکر است. غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر می دهد. غدیر، نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است. آری، غدیر خم یک سرزمین نیست؛ چشمه ای است که تا پایان هستی می جوشد؛ کوثری است که فنا برنمی دارد؛ و افقی است بی کرانه و خورشیدی است عالم تاب.
تولد امام دهم شيعيان حضرت امام علی النقی (ع ) را نيمه ذيحجه سال 212 هجریقمری نوشته اند . پدر آن حضرت ، امام محمد تقیجوادالائمه (ع ) و مادرش سمانه از زنان درست کردار پاکدامنیبود که دست قدرت الهیاو را برایتربيت مقام ولايت و امامت مأمور کرده بود ، و چه نيکو وظيفه مادریرا به انجام رسانيد و بدين مأموريت خدايیقيام کرد . نام آن حضرت - علی- کنيه آن امام همام " ابوالحسن " و لقبهایمشهور آن حضرت " هادي " و " نقي " بود . حضرت امام هادی(ع ) پس از پدر بزرگوارش در سن 8 سالگیبه مقام امامت رسيد و دوران امامتش 33 سال بود . در اين مدت حضرت علیالنقی(ع ) براینشر احکام اسلام و آموزش و پرورش و شناساندن مکتب و مذهب جعفریو تربيت شاگردان و اصحاب گرانقدر گامهایبلند برداشت . نه تنها تعليم و تعلم و نگاهبانیفرهنگ اسلامیرا امام دهم (ع ) در مدينه عهده دار بود ، و لحظه ای از آگاهانيدن مردم و آشنا کردن آنها به حقايق مذهبی نمي آسود ، بلکه در امر به معروف و نهیاز منکر و مبارزه پنهان و آشکار با خليفه ستمگر وقت - يعنی متوکل عباسی- آنیآسايش نداشت . به همين جهت بود که عبدالله بن عمر والیمدينه بنا بر دشمنیديرينه و بدخواهیدرونی، به متوکل خليفه زمان خود نامه ای خصومت آميز نوشت ، و به آن امام بزرگوار تهمتها زد ، و نسبتهایناروا داد و آن حضرت را مرکز فتنه انگيزیو حتیستمکاریوانمود کرد و در حقيقت آنچه در شأن خودش و خليفه زمانش بود به آن امام معصوم (ع ) منسوب نمود ، و اين همه به جهت آن بود که جاذبه امامت و ولايت و علم و فضيلتش مردم را از اطراف جهان اسلام به مدينه مي کشانيد و اين کوته نظران دون همت که طالب رياست ظاهریو حکومت مادیدنيایفريبنده بودند ، نمي توانستند فروغ معنويت امام را ببينند .
در روز عید قربان در مکه اتفاق فاجعه باری رخ داد و کام همه مسلمان ها در سراسر جهان را تلخ کرد. پنجشنبه منا شاهد به خاک و خون کشیده شدن هزاران زائر بی گناهی بود که در کام بی خردی عده ای غرق در خون شدند.
به گزارش «تابناک»، بر اساس اعلام رسمی مقامات عربستانی تاکنون تعداد زیادی از حجاج کشته و یا زخمی هستند و شمار بسیاری نیز مفقود شده اند. بنا بر آخرین گزارش تا بدین لحظه، 155 نفر از زائران ایرانی در فاجعه منا جان باختند؛ ضمن اینکه تعداد مجروحین نیز 85 نفر است. متأسفانه هنوز 365 نفر از حجاج ایرانی مفقود هستند.
درباره علل حادثه گمانه زنی های فروانی شده است. عده ای بنا بر شواهدی، عمدی بودن حادثه را قطعی قلمداد کرده و عده ای دیگر نیز دلایل غیر عمدی را علت تامه حادثه محسوب می کنند.
در ابتدای رخ دادن این فاجعه، برخی از رسانه ها اعلام کردند علت حادثه این بوده است که ماشین های پلیس سعودی، یکی از مسیرهای رمی جمره را برای اختصاص به مقامات سعودی مسدود کردند و باعث ازدحام و تراکم جمعیت و وقوع این فاجعه شدند. البته این ادعا بلافاصله از سوی مقامات سعودی تکذیب شد.
از سوی دیگر، مقامات سعودی در اظهارات خود در توجیه این حادثه اعلام کردند که این حادثه ناشی از بی انضباطی حجاج بوده است. در واقع عربستانی ها گرمای شدید هوا، حرکت بعضی از حجاج در جهت معکوس مسیر اعلام شده و پایبند نبودن بعضی از کاروان ها به عبور از مسیرهای تعیین شده را علل بروز این حادثه اعلام کرده بودند. البته در این میان، متأسفانه برخی از مقامات سعودی نیز این بی انضباطی را به زوار ایرانی نسبت می دادند.
فارغ از اينکه علت حادثه چه بوده است، شمار کشته ها و همچنین مفقودین ایرانی کمی عجیب به نظر می رسد. آمار کشته ها و همچنین تعداد مجروحین ایرانی این پرسش را به وجود می آورد که چرا تعداد کشته ها و زخمی ها ایرانی در صدر همه جدول هاست؟!
بر پایه آمار مردم بیش از 180 کشور در مناسک حج امسال حضور دارند و بسیاری از کشورها در حادثه منا آسیب دیده اند؛ از کشورهای آفریقایی تا استرالیا و بسیاری کشورهای اروپایی تاکنون 120 مسلمان بریتانیایی و 236 مسلمان مقیم پاکستان پس از این فاجعه گم شده اند.
از حدود دو میلیون حاجی که در مراسم امسال شرکت داشته اند؛ ٦٤٠٠٠ نفر از این زوار متعلق به ایرانیان بوده است. به عبارت دیگر نزدیک به 3 درصد کل این زائران متعلق به ایرانی هاست. حال نگاهی به آمار کشته شدگان، زخمی ها و مفقودین نشان می دهد که ایرانی ها در صدر آین آمار هستند.
در واقع بر اساس جدول زیر که تاکنون رسما از سوی دولت عربستان اعلام شده است، نزدیک به 10 درصد آنها ایرانی هستند. (سعودیها هنوز به شکل دقیقی ملیت و تعداد کشته شده ها را منتشر نکرده اند).


پرسش اینجاست که چگونه در حالی فقط 3 درصد از حاجیان ایرانی بوده اند؛ باید سهم نزدیک 10 درصدی از کشته شدگان را ایرانیان به خود اختصاص دهند؟ در واقع در حالی تعداد کشته شدگان ایرانی سه برابر بيش از نسبت جمعيتي آنان است؛ این موضوع هنوز مشخص نیست که آيا اين موضوع ناشي از اتفاق است؟ يا به حجاج ايراني مربوط است، یا مسأله را باید در جای دیگری جستجو کرد!
پرسش اینجاست در حالی متأسفانه مقامات سعودی با شانه خالی کردن از بار مسئولیت، حجاج را مسئول این اتفاقات معرفی می کنند که با این آمار مشخص است؛ ایرانی ها به رغم تعداد کم در حج امسال بیشترین کشته، مجروح و مفقودی را به خود اختصاص داده اند. این آمار نشان می دهد تا چه حد استدلال مقامات عربستانی در این زمینه پوشالی و عجیب به نظر می رسد و چیزی جز خالی کردن شانه از بار مسئولیت و فرافکنی نیست.

سردار حسین همدانی در دوران دفاع مقدس و در ایام پیش از شهادت
صبح یک شنبه پیکر سردار شهید حسین همدانی در تهران تشییع می شود

سردار شهید همدانی در کنار شهید سپهبد صیاد شیرازی

سردار همدانی در دوران فرماندهی لشکر 16 قدس استان گیلان

آخرین حضورهای سردار همدانی در جلسه انتقال تجارب دفاع مقدس؛ دانشگاه امام حسین

محل شهادت سردار همدانی در نزدیکی حلب

حضور سردار دکتر محسن رضایی در منزل شهید همدانی برای همدردی و تسلیت

سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه در راه منزل شهید همدانی برای عرض تسلیت
اشاره
در فرهنگ مسلمانان، بعضی روزها به دلیل برکت و خیری که در آنهاست، عید نامیده شده است. یکی ازاین روزهای والامقام، روز عید غدیر خم، یعنی هیجدهم ذیحجه است که از سوی رسول گرامی اسلام، برترین عید امت لقب گرفته است. حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز در حدیثی، غدیر خم را اتمام حجت خداوند با مسلمانان می داند تا در برگزیدن جانشین رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به انحراف نیفتند.
معنای غدیر
غدیردرلغت به معنای آبگیر است؛ گودالی در بیابان که آب باران در آن گرد آید. در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، محلی است به نام «جُحفه» که در زمان رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، کاروانیان حج گذار در آنجا از هم جدا می شدند و به طرف دیار خود می رفتند. در این محل، غدیر خم جای دارد. علت نام گذاری این غدیر به خم، آن است که آبگیر آنجا به شکل خُمِ رنگرزان بوده و برخی قبایل صحرایی، گاه جامه های رنگ کرده خود را در این آبگیر می شسته اند.
خلاصه واقعه غدیر خم
در سال دهم هجرت، رسول خدا صلی الله علیه و آله به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد. به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی علیه السلام را به جانشینی خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست». البته جانشینی علی علیه السلام سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، به اطلاع عموم رسید.
غدیر؛ تداوم خط نبوت
واقعه غدیر خم که در آخرین سال زندگی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله رخ داد و در آن علی علیه السلام به جانشینی آن حضرت صلی الله علیه و آله برگزیده شد، حادثه ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یک سرزمین نیست؛ یک تفکر است. غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر می دهد. غدیر، نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است. آری، غدیر خم یک سرزمین نیست؛ چشمه ای است که تا پایان هستی می جوشد؛ کوثری است که فنا برنمی دارد؛ و افقی است بی کرانه و خورشیدی است عالم تاب.
تولد امام دهم شيعيان حضرت امام علی النقی (ع ) را نيمه ذيحجه سال 212 هجری قمری نوشته اند . پدر آن حضرت ، امام محمد تقی جوادالائمه (ع ) و مادرش سمانه از زنان درست کردار پاکدامنی بود که دست قدرت الهی او را برای تربيت مقام ولايت و امامت مأمور کرده بود ، و چه نيکو وظيفه مادری را به انجام رسانيد و بدين مأموريت خدايی قيام کرد . نام آن حضرت - علی - کنيه آن امام همام " ابوالحسن " و لقبهای مشهور آن حضرت " هادي " و " نقي " بود . حضرت امام هادی (ع ) پس از پدر بزرگوارش در سن 8 سالگی به مقام امامت رسيد و دوران امامتش 33 سال بود . در اين مدت حضرت علی النقی (ع ) برای نشر احکام اسلام و آموزش و پرورش و شناساندن مکتب و مذهب جعفری و تربيت شاگردان و اصحاب گرانقدر گامهای بلند برداشت . نه تنها تعليم و تعلم و نگاهبانی فرهنگ اسلامی را امام دهم (ع ) در مدينه عهده دار بود ، و لحظه ای از آگاهانيدن مردم و آشنا کردن آنها به حقايق مذهبی نمي آسود ، بلکه در امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه پنهان و آشکار با خليفه ستمگر وقت - يعنی متوکل عباسی - آنی آسايش نداشت . به همين جهت بود که عبدالله بن عمر والی مدينه بنا بر دشمنی ديرينه و بدخواهی درونی ، به متوکل خليفه زمان خود نامه ای خصومت آميز نوشت ، و به آن امام بزرگوار تهمتها زد ، و نسبتهای ناروا داد و آن حضرت را مرکز فتنه انگيزی و حتی ستمکاری وانمود کرد و در حقيقت آنچه در شأن خودش و خليفه زمانش بود به آن امام معصوم (ع ) منسوب نمود ، و اين همه به جهت آن بود که جاذبه امامت و ولايت و علم و فضيلتش مردم را از اطراف جهان اسلام به مدينه مي کشانيد و اين کوته نظران دون همت که طالب رياست ظاهری و حکومت مادی دنيای فريبنده بودند ، نمي توانستند فروغ معنويت امام را ببينند .
در روز عید قربان در مکه اتفاق فاجعه باری رخ داد و کام همه مسلمان ها در سراسر جهان را تلخ کرد. پنجشنبه منا شاهد به خاک و خون کشیده شدن هزاران زائر بی گناهی بود که در کام بی خردی عده ای غرق در خون شدند.
به گزارش «تابناک»، بر اساس اعلام رسمی مقامات عربستانی تاکنون تعداد زیادی از حجاج کشته و یا زخمی هستند و شمار بسیاری نیز مفقود شده اند. بنا بر آخرین گزارش تا بدین لحظه، 155 نفر از زائران ایرانی در فاجعه منا جان باختند؛ ضمن اینکه تعداد مجروحین نیز 85 نفر است. متأسفانه هنوز 365 نفر از حجاج ایرانی مفقود هستند.
درباره علل حادثه گمانه زنی های فروانی شده است. عده ای بنا بر شواهدی، عمدی بودن حادثه را قطعی قلمداد کرده و عده ای دیگر نیز دلایل غیر عمدی را علت تامه حادثه محسوب می کنند.
در ابتدای رخ دادن این فاجعه، برخی از رسانه ها اعلام کردند علت حادثه این بوده است که ماشین های پلیس سعودی، یکی از مسیرهای رمی جمره را برای اختصاص به مقامات سعودی مسدود کردند و باعث ازدحام و تراکم جمعیت و وقوع این فاجعه شدند. البته این ادعا بلافاصله از سوی مقامات سعودی تکذیب شد.
از سوی دیگر، مقامات سعودی در اظهارات خود در توجیه این حادثه اعلام کردند که این حادثه ناشی از بی انضباطی حجاج بوده است. در واقع عربستانی ها گرمای شدید هوا، حرکت بعضی از حجاج در جهت معکوس مسیر اعلام شده و پایبند نبودن بعضی از کاروان ها به عبور از مسیرهای تعیین شده را علل بروز این حادثه اعلام کرده بودند. البته در این میان، متأسفانه برخی از مقامات سعودی نیز این بی انضباطی را به زوار ایرانی نسبت می دادند.
فارغ از اينکه علت حادثه چه بوده است، شمار کشته ها و همچنین مفقودین ایرانی کمی عجیب به نظر می رسد. آمار کشته ها و همچنین تعداد مجروحین ایرانی این پرسش را به وجود می آورد که چرا تعداد کشته ها و زخمی ها ایرانی در صدر همه جدول هاست؟!
بر پایه آمار مردم بیش از 180 کشور در مناسک حج امسال حضور دارند و بسیاری از کشورها در حادثه منا آسیب دیده اند؛ از کشورهای آفریقایی تا استرالیا و بسیاری کشورهای اروپایی تاکنون 120 مسلمان بریتانیایی و 236 مسلمان مقیم پاکستان پس از این فاجعه گم شده اند.
از حدود دو میلیون حاجی که در مراسم امسال شرکت داشته اند؛ ٦٤٠٠٠ نفر از این زوار متعلق به ایرانیان بوده است. به عبارت دیگر نزدیک به 3 درصد کل این زائران متعلق به ایرانی هاست. حال نگاهی به آمار کشته شدگان، زخمی ها و مفقودین نشان می دهد که ایرانی ها در صدر آین آمار هستند.
در واقع بر اساس جدول زیر که تاکنون رسما از سوی دولت عربستان اعلام شده است، نزدیک به 10 درصد آنها ایرانی هستند. (سعودیها هنوز به شکل دقیقی ملیت و تعداد کشته شده ها را منتشر نکرده اند).


پرسش اینجاست که چگونه در حالی فقط 3 درصد از حاجیان ایرانی بوده اند؛ باید سهم نزدیک 10 درصدی از کشته شدگان را ایرانیان به خود اختصاص دهند؟ در واقع در حالی تعداد کشته شدگان ایرانی سه برابر بيش از نسبت جمعيتي آنان است؛ این موضوع هنوز مشخص نیست که آيا اين موضوع ناشي از اتفاق است؟ يا به حجاج ايراني مربوط است، یا مسأله را باید در جای دیگری جستجو کرد!
پرسش اینجاست در حالی متأسفانه مقامات سعودی با شانه خالی کردن از بار مسئولیت، حجاج را مسئول این اتفاقات معرفی می کنند که با این آمار مشخص است؛ ایرانی ها به رغم تعداد کم در حج امسال بیشترین کشته، مجروح و مفقودی را به خود اختصاص داده اند. این آمار نشان می دهد تا چه حد استدلال مقامات عربستانی در این زمینه پوشالی و عجیب به نظر می رسد و چیزی جز خالی کردن شانه از بار مسئولیت و فرافکنی نیست.
آمار
وب سایت:
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 46
بازدید ماه : 82
بازدید کل : 70434
تعداد مطالب : 790
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1